Om forstoppelse – det skal du vide

Forstoppelse er en tilstand, der rammer mange danskere hvert år. I denne artikel får du mere info om forstoppelse, samt hvad du kan gøre for at lindre ubehaget ved forstoppelse. Du vil også lære, hvordan du kan behandle forstoppelse.

Kvinde med ondt i maven

Hvad er forstoppelse?

Forstoppelse er en tilstand i dine tarme og er kendetegnet ved at du har afføring tre eller færre gange om ugen. Forstoppelse er altså en tilstand, med træg, hård og sjælden afføring. Forstoppelse er hyppig tilstand, der dog oftest er mest omfattende hos ældre mennesker. 

Forstoppelse kan oftest være ledsaget af mavesmerter og ubehag i maven, og det er vigtigt at du får behandlet din forstoppelse med eksempelvis et afføringsmiddel som Gangiden.

Hvorfor får man forstoppelse?

Mange gange kan man ikke pege på en klar årsag til forstoppelse. Man kan dog se at de hyppigste årsager til forstoppelse er:

  • Uregelmæssige afføringsvaner
  • Fiberfattig kost
  • Underskud af fysisk aktivitet
  • For lidt væske
  • Sygdom
  • Graviditet

Derudover er der nogle typer af medicin, der kan give forstoppelse.

  • Smertestillende medicin
  • Hostemedicin
  • Vanddrivende medicin

Hvad er symptomerne på forstoppelse?

  • Sjælden og hård afføring
  • Fornemmelse af ufuldstændig tømning

Det er vigtigt at du er opmærksom på ændringer i dit afføringsmønster, og du bør søge læge, hvis der kommer blod i din afføring.

Kvinde på toilet

7 råd til behandling af forstoppelse

Noget af det vigtigste når det kommer til behandling af forstoppelse er at man får faste afføringsvaner. Det er vigtigt at du går på toilettet når du føler trang til det, og ikke holder det inde. Nedenfor får du en liste af råd til, hvordan du kan behandle forstoppelse.

  • Få regelmæssige afføringsvaner
  • Få en grov og fiberrig kost
  • Husk at få rigeligt at drikke
  • Dyrk regelmæssigt motion, dette sætter tarmene i gang
  • Brug evt. et afføringsmiddel som Gangiden, der blødgør afføringen i tarmene.
  • Hvis du tager medicin, der kan være årsag til forstoppelse, så få den reguleret.
  • Sid rigtigt på toilettet

 

    Den optimale siddestilling

    3 trin: sid rigtigt på toilettet

    Det er ikke mange der ved det, men oftest sidder vi forkert på toilettet. Det er ikke naturligt for kroppen at sidde som vi gør. Som udgangspunkt er det bedst at sidde på hug når man skal af med afføring. Dette skyldes at man i hugstillingen udretter den anorektale vinkel, og den muskel som der normalt lukker af for tarmen, vil slappe af, og afføringen vil have nemmere ved at passere. 

    Når du sidder på toilettet kan du altså prøve at efterligne den hugsiddende stilling for at skabe den bedste forudsætning for at få tømt tarmen helt. Nedenfor får du 3 trin til, hvordan du kan gøre det.

    • Hav et godt fodfæste. Det kan være en stor fordel at have fødderne på en skammel, da man på den måde får sine knæ i den rette vinkel.
    • Når du sidder på toilettet, så svaj i lænden mens du læner dig forover og har hæner eller albuer på knæene.
    • Træk vejret dybt, og pres med mellemgulvet

    Kost og mad, der er godt mod forstoppelse

    Det er vigtigt at du sørger for at få spist mange kostfibre og drukket nok væske når du lider af forstoppelse. Det anbefales at du får mindst 25-35 gram kostfibre om dage, samt 1,5 liter væske. Brug nedenstående som en retningslinje til at holde dine tarme i balance. Grunden til at det er vigtigt med kostfibre er at de binder væske i tarmene og gør at indholdet i tarmene bliver blødere. 

    • minimum 75 gram fuldkorn dagligt (fx havregryn, rugbrød, groft knækbrød og fuldkornspasta)
    • minimum 600 gram frugt og grønt dagligt
    • hvoraf mindst 300 gram er grøntsager (agurk, tomat, salat og gulerødder)
    • halvdelen af grøntsagerne skal være grove grøntsager (for eksempel rodfrugter, broccoli, kål og bønner)
    Grøntsager
    Brød og fuldkorn